تاریخچه شرکت شیمادزو

شرکت شیمادزو در سال ۱۸۷۵ تاسیس شده است و با بیش از ۱۴۰ سال سابقه، پیشرفته ترین محصولات آزمایشگاهی و پزشکی را ارائه می‌دهد. تعهد و شعار این شرکت “کمک به جامعه از طریق علم و فناوری” است.

در سال ۱۸۷۵، پس از اصلاحات دوره‌ی میجی، گنزو شیمادزو (.Genzo Shimadzu Sr) طراحی و ساخت ابزارآلات مرتبط با علوم فیزیکی و شیمیایی را در محله‌ کیماچی شهر کیوتو آغاز کرد. گنزو عمیقا معتقد بود ژاپن به عنوان کشوری با منابع طبیعی محدود، باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به کشوری پیشرو در علوم مختلف به کار گیرد.

شهرت گنزو پس از دریافت جایزه در اولین نمایشگاه ملی صنعتی ژاپن که در سال ۱۸۷۷ برگزار شد، افزایش یافت. او همچنین مسئول اجرایی پرواز نخستین بالون ساخته شده توسط ژاپن در کاخ سلطنتی سنتو در کیوتو بود. درسال ۱۸۸۲ گنزو با انتشار یک کاتالوگ از ابزارهای فیزیکی و شیمیایی، شامل ۱۱۰ ابزار، وسعت کسب و کار خود را گسترش داد.

گنزو عمیقا معتقد بود ژاپن به عنوان کشوری با منابع طبیعی محدود، باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به کشوری پیشرو در علوم مختلف به کار گیرد.

پس از مرگ گنزو پدر در سال ۱۸۹۴، پسر بزرگ او گنزو پسر موفقیت‌های پدرش را ادامه داد.

گنزو پسر در سن ۱۵ سالگی، با ساخت یک دستگاه ژنراتور الکترواستاتیک که برای نمایش نحوه‌ی تولید برق طراحی شده بود، استعداد بالای خود را نشان داد. او حقیقتا مخترعی بی‌نظیر بود. تا آنجا که پس از مرگش از او به عنوان “ادیسون ژاپن” یاد می‌شد.

او همچنین کارآفرینی مطرح بود. کسی که با قبول مسئولیت پدرش، شیمادزو را از کسب و کاری کوچک در حوزه‌ی تولید ابزارآلات فیزیکی و شیمیایی، به شرکتی بزرگ تبدیل کرد.

در سال ۱۸۹۶، تنها یک سال پس از دکتر رونتگن، کاشف اشعه‌ ایکس، گنزو موفق به تولید یک تصویر ایکس-ری شد.

او در سال ۱۹۰۹، اولین دستگاه پزشکی اشعه ایکس ژاپن را طراحی کرد.

از آن زمان به بعد، شیمادزو همواره به عنوان یکی از پیشگامان طراحی و ساخت دستگاه های پزشکی اشعه ایکس شناخته می‌شد.

گنزو در سال ۱۹۲۷ مرکز “آموزش تکنولوژی ایکس ری شیمادزو” را در تاسیسات قدیمی Kiyamachi-Nijo تاسیس کرد. این مرکز امروزه به عنوان دانشگاه علوم پزشکی کیوتو شناخته می‌شود. علاوه براین گنزو در این مدت اقدام به توسعه کسب و کار خود در زمینه‌ی باتری نمود. اختراع انقلابی گنزو که روشی جهت تولید پودر سرب واکنش پذیر بود، منجر به تولید باتری های قابل شارژ شد. این اختراع او را در جمع ده مخترع برتر ژاپن قرار داد.

برند باتری سازی GS، برگرفته از حروف اول Genzo Shimadzu، امروزه به پیشرفت در زمینه تولید باتری‌های قابل شارژ ادامه می‌دهد.

اختراع انقلابی گنزو که روشی جهت تولید پودر سرب واکنش پذیر بود، منجر به تولید باتری های قابل شارژ شد. این اختراع او را در جمع ده مخترع برتر ژاپن قرار داد.

در سال ۱۹۱۷، تجارت باتری‌های قابل شارژ با تاسیس شرکتی مجزا تحت عنوان Japan Storage Battery Co., Ltd گسترش یافت. پس از آن سال، کمپانی Shimadzu Corporation به صورت رسمی تاسیس شد.

در سال ۱۹۳۳، شیمادزو اولین دستگاه ایکس ری صنعتی ژاپن را معرفی کرد. دستگاهی که انجام تست های غیر مخرب (ndt) را در ژاپن فراهم می‌کرد.

یک سال پس از آن، اولین اسپکتروگراف ژاپنی معرفی شد. طراحی این دستگاه ها موجب پیشرفت قابل توجه شیمادزو در زمینه‌ی طراحی و ساخت تجهیزات تحلیلی شد. امروزه تجهیزات تحلیلی (آنالیتیکال) به عنوان هسته‌ی اصلی توسعه تجارت این شرکت در حال پیشرفت است.

فناوری های توسعه یافته توسط شیمادزو، موجب پیشرفت سریع آن در سال های رشد اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم شد. توسعه محصولاتی بی‌نظیر، که به عنوان اولین در ژاپن و جهان ارائه می‌شد، موفقیت های پی در پی را برای این شرکت به دنبال داشت.

با پیدایش نیروی هوایی ژاپن در سال ۱۹۵۴، برنامه طراحی و ساخت جنگنده بومی در این کشور کلید خورد.

شرکت شیمادزو در آن زمان مسئول تولید سیستم تهویه کابین خلبان و تعدادی دیگر از قطعات کلیدی بود.

بعدها این شرکت اقدام به تاسیس یک بخش و خط تولید مجزا برای طراحی و ساخت قطعات هواپیما کرد.

در سال ۱۹۵۶، اولین دستگاه کروماتوگرافی گازی ژاپن به صورت تجاری عرضه شد.

در سال ۱۹۶۰ دستگاه کوانتومتر وکیوم ساخته شده توسط این شرکت، به عنوان یک دستگاه محرک برتر در صنعت فولاد به کار گرفته شد.

یک سال بعد، در سال ۱۹۶۱ کمپانی شیمادزو یک سیستم فلوئوروسکوپی ایکس ری با کنترل از راه دور را به منظور تشخیص سرطان و بیماری های قلبی عروقی به مرکز پزشکی اوساکا تحویل داد.

این دستگاه دوره‌ی جدیدی را در تشخیص با استفاده از اشعه ایکس به وجود آورد.

چنین محصولاتی نه تنها به پیشرفت و گسترش شیمادزو کمک کرد، بلکه باعث افزایش رشد صنایع و علوم پزشکی در ژاپن شد.

فناوری های توسعه یافته توسط شیمادزو، موجب پیشرفت سریع آن در سال های رشد اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم شد. توسعه محصولاتی بی‌نظیر، که به عنوان اولین در ژاپن و جهان ارائه می‌شد، موفقیت های پی در پی را برای این شرکت به دنبال داشت.

در سال ۱۹۵۱ شیمادزو با تاسیس دپارتمان تجارت بین المللی، میزان صادرات خود به آمریکا و سایر بازارهای جهانی را افزایش داد. سپس در سال ۱۹۶۳ اولین شعبه خارج از کشور در شهر نیویورک تاسیس شد. در ادامه، دفاتر فروش این شرکت در سانفرانسیسکو، آلمان و سایر نقاط افتتاح شد. تاسیس این دفاتر، پایه ای برای ایجاد شبکه‌ی جهانی امروزی بود.

در دهه ۱۹۷۰، شیمادزو تجارت خود را در چین و کشورهای خاورمیانه افزایش داد. صادرات به سنگاپور، مسکو و به دنبال آن بازارهای دیگر، موجب افزایش ۲۵ درصدی صادرات این شرکت تا سال ۱۹۸۴ شد.

توسعه‌ی شرکت، منجر به طراحی و ساخت محصولاتی شد که تاثیر بسزایی در تولیدات مدرن داشتند. پمپ های توربو مولکولار و دستگاه های توالی یاب (DNA (DNA sequencers، از جمله محصولاتی بودند که موقعیت شیمادزو را به عنوان رهبر تکنولوژیک در این صنعت، تثبیت کردند.

در سال ۲۰۰۱، مهندسان علوم زیستی که در بخش های مختلف شرکت مشغول به کار بودند به مرکز جدید تحقیقات علوم زیستی منتقل شدند. هدف از این کار، گسترش تجارت در زمینه‌ی آزمایشات زیستی بود. با توجه به چشم انداز شرکت در قرن ۲۱، بیشتر تلاش ها در زمینه های مربوط به محیط زیست و مواد نیمه هادی صورت گرفت.

یکسال بعد، کویچی تاناکا که در آن زمان دستیار مدیر مرکز تحقیقات علوم زیستی شرکت بود، موفق به دریافت جایزه ‌نوبل شیمی شد. این موفقیت، توجه جامعه جهانی را جلب کرد.

امروزه، کمپانی شیمادزو ژاپن، تجارت خود را در چهار بخش مجزا گسترش داده است.

دستگاه های تحلیل و اندازه‌ گیری، که به منظور تحقیق، توسعه و کنترل کیفیت در زمینه های متنوع کاربرد دارند.

تجهیزات پزشکی، که به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری ها کمک می‌کنند.

تجهیزات مربوط به صنایع هوایی، که امنیت و آرامش مسافران را تامین می‌کنند.

و در نهایت تجهیزات صنعتی، که نسل بعد نیازهای مربوط به تولید و صنعت را مورد توجه قرار می‌دهد.

همچنین این شرکت همواره در تلاش است تا با ترکیب و توسعه برترین فناوری های خود در هر یک از این بخش ها، زمینه های جدیدی جهت حفاظت بیشتر از محیط زیست ، پیشرفت در علوم پزشکی و اندازه گیری صنعتی ایجاد کند.

منبع : shimadzu.com